Maxon Cinema 4D Prime Release 13
De viktigaste nyheterna i CINEMA 4D Release 13:
MAXON erbjuder fyra versioner av CINEMA 4D, vilka möter behoven hos 3D-artister inom olika industrier. OBS: De funktioner, som listas nedan, ingår inte nödvändigtvis i samtliga versioner.
Ny och förbättrad renderingsmotor
Digitala artister arbetar ständigt på att förbättra kvaliteten på sina bilder. Den nya versionen ger Cinema 4D-användare en bunt ny verktyg för att hjälpa till att nå den realism de kräver.
• Fysikaliskt korrekt rendering: Att skapa fotorealistiska bilder är lättare än någonsin med den nya fysiska renderingsmotorn. Denna tilläggsmotor, som är baserad på verkliga kameraegenskaper, beräknar noggrant 3D rörelseoskärpa, skärpedjup och linsförvrängning baserat på fokallängd, bländaröppning och slutarhastighet hos kameran.
• Effektiv ljusspridning under ytan: Nu kan användare effektivt skapa halvgenomskinliga material som mjölk, skinn och vax med en ny shader med ljusspridning under ytan (subsurface scattering). Den ingår både i den nya fysikaliska renderaren och i CINEMA 4Ds standard renderingsmotor.
• Kombinerade bildprover: Spara mängder av renderingstid genom att kombinera stickprover för multipla effekter som rörelseoskärpa, skärpedjup, areaskuggor, ambient occlusion och suddiga återspeglingar. Olika provmöjligheter låter användaren föreskriva ett bestämt antal prover, tillämpa ett varierbart antal prover baserat på geometrin och komplexiteten hos skuggningen eller att fortgående rendera varje ram inom ett angivet antal passager eller tidrymd.
• Nya filter för kantutjämning: Användare kan nu nå högre kvalitet på kantutjämning genom att använda Mitchell- och Gauss-algoritmerna.
Stereoskopiskt 3D arbetsflöde
Stereoskopiska möjligheter har stöd i R13 för ger en pålitlig lösning och ett smidigt arbetsflöde för att genera 3D-innehåll av hög kvalitet för många olika media:
• Stereoskopisk kameraomvandling: Ger användaren kontroll för att enkelt konvertera en godtycklig kamera till en Parallell, On Axis, Off-Axis eller Radial stereoskopisk kamera.
• Arbetsflöde och förhandsgranskning av stereobilder: Stereobilder kan förhandsgranskas direkt i 3D-redigeraren med hjälp av Anaglyph-, Interlaced-, Shutter- eller Side-by-Side-metoder.
• Möjligheter till stereoskopisk rendering: Låter kunder enkelt rendera sammanslagna stereoskopiska bilder eller separata bilder för varje individuell kamera för att skapa en verklig 3D-upplevelse.
• Stöd för Picture Viewer: Granska animerade stereorenderingar, justera parallax och exportera renderingar som sammanslagna eller individuella steroskopiska filer.
Mer tillgängliga karaktärsverktyg
De nya funtionerna för karaktärsanimation förenklar processen med att bygga en rigg, eliminerar tekniska hinder och låter artister snabbt animera alla sorteras karaktärer:
• Nytt karaktärsobjekt: Inkluderar en automatisk riggning, som underlättar processen med att bygga en rigg och applicera den på en karaktär. Tekniker kan sätta upp flexibla riggmallar som vilken användare som helst lätt kan använda för sina karaktärer.
• Nytt system för CMotion: Låter användare skapa sin egen eller utnyttja en förprogrammerad rörelsecykel. Låt karaktärer röra sig längs en kurva, över terräng eller till och med längs manuellt utplacerade fotsteg.
• Nytt muskelsystem: CINEMA 4D R13 låter nu användare skapa skräddarsydda muskler och förankra dem till multipla knutpunkter inom en rigg. Inkluderar en deformering för att sträcka hud.
• Ny defomerare för kollisioner: Deformerar ytor baserat på en kollision och låter karaktärer intuitivt samspela med miljön runt dem.
Ett stort antal förbättringar av arbetsflöde, modellering och animation
CINEMA 4D är känt för att vara exceptionellt lätt att använda. Med ett omarbetat navigationssystem och ett antal förbättringar av gränssnittet i R13 kan användaren utföra vanliga operationer ännu mer effektivt:
• Omarbetat navigationssystem: Ett nytt navigationssystem baserat på pekaren sätter automatiskt fokalpunkten för rotation eller rörelse av kameravagnen baserat på den punkt där användaren klickar för att börja navigationen. Detta säkerställer även att hastigheten hos kameranavigationen är jämn och konstant oberoende av avståndet till fokus - och gör det därigenom lätt att svänga runt godtycklig del av en modell eller scen.
• Sticky Keys: gör det möjligt för användaren att aktivera ett verktyg endast medan han håller nere dess kortkommando och att omedelbart återgå till föregående verktyg.
• Nytt gränssnitt för spline-data: Attribut som utnyttjar spline-data kan nu redigeras mera exakt med ytterligare spline-typer och med möjligheten att se splines i ett större, separat fönster.
• Lägesindikator: Förser artisten med en ny indikator som tipsar om placeringen av utvalda objekt utanför det synliga fältet.
• Hantering av ytor: erbjuder flexibla alternativ med en ny Infinite Axis-metod som låter användaren starta hanteringen från en valfri punkt och enkelt snäppa ytor till andra objekt i scenen. Rotationsaxeln kan nu valfritt visa gimbal rotation, vilket gör det enkelt att förutse situationer i vilka rotationsaxellåsning sker. Kan också förändra multipla objekt i en markerad grupp individuellt och inte som en grupp.
• Animationsförbättringar: Baserat på förslag från användare har en mängd tweaks gjorts av systemet för animering för att förbättra effektiviteten inklusive förankring, bättre kurvhantering, markörer etc.
Funktionsförbättringar
Då professionella artister i ökande utsträckning arbetar på olika platser, på olika plattformar och inom olika produktionslinor gör MAXONs satsning på integrering i R13 att samarbetet mellan olika artister underlättas genom förbättrade möjligheter till utbyte av scener och material med andra program.
• Överlägsna XRef-objekt: Förbättrar användarens effektivitet med fullt inbäddade XRef- (External Reference) kommandon i R13 så att refererade objekt kan textureras, animeras och inkluderas i uttryck eller simuleringar i master-filen, vilket allt bidrar till en förbättrad samarbetesmiljö.
• Förbättrad integration av C.O.F.F.E.E. och Python-språken. Förser kunderna med bättre integration av de kraftfulla skripspråken C.O.F.F.E.E. och Python och ger därmed programmerare och utvecklare redskap att skräddarsy lösningar för en mängd utvecklingsprojekt som kan användas in valfri produktionslina. Plugins och skript skrivna i Python syns nu tillsammans med de skapade i CINEMA 4Ds C++ och C.O.F.F.E.E i utvecklingsgränssnittet.
• Stöd för olika filformat: Låter artister få tillgång till ett spektrum av populära filformat för att öka flexibiliteten i arbetsflödet. Multipass-filer kan nu lagras i multipla kanaler inom en enda OpenEXR-fil. De populära FBX och COLLADA-formaten har uppdaterats.
• Utbyte med After Effects: Ger de som använder R13 enastående integration med After Effects i och med introduktionen av stöd för Stage object, export av tidslinjemarkeringar och stöd för 29.97 fps.
Övriga funktioner för produktionsförbättringar
CINEMA 4D R13 inkluderar också många nya funktioner för att förbättra produktiviteten inklusive en mängd nya och förbättrade shaders m m.
Systemkrav
Rekommenderade systemkrav inkluderar Windows XP, Vista eller 7 på Intel eller AMD CPU med SSE2-stöd; Mac OS X 10.5.8 eller högre på en Intel-baserad Mac och 1024 MB RAM, DVD-läsare. Upp till 256 threads stöds nu. En standardinstallation från DVD kan ta upp till 2.5 GB hårddiskutrymme.
Pris, tillgänglighet och uppgraderingsvägar
CINEMA 4D Release 13 och BodyPaint 3D Release 13 kommer att börja levereras i september genom MAXON och dess auktoriserade distributörer och återförsäljare. Kunder, som har ett serviceavtal (MSA) aktivt t o m den 2 september, kommer automatiskt att få uppgraderingen. Kunder, som har version R12 men inte ett MSA kan teckna ett avtal före slutet av augusti och då få rätt till en kostnadsfri uppgradering. Kunder, som köper en ny licens eller uppgradering, får fram till den 31 augusti 2011 automatiskt ett års MSA med sitt köp.
Om CINEMA 4D och Maxon Computer
MAXON CINEMA 4D är ett professionellt programpaket för 3D som erbjuder allt som behövs för att skapa high-end 3D-bilder och animationer för film, TV, arkitektur, spel, multimedia, formgivning och ingenjörskonst. Som en fortsättning på tjugo års mästerskap erbjuder CINEMA 4D spektakulär bildkvalitet och ett intuitivt, lättanvänt gränssnitt som ger artister på alla nivåer möjlighet att skapa professionella resultat. CINEMA 4D är snabbt och produktivt genom att det drar nytta av den senaste utvecklingen inom processorteknologin och erbjuder funktioner skräddarsydda för 3D-marknadens speciella behov.
MAXON Computer utvecklar lösningar för professionell 3D-modellering, målning, animation och rendering. Dess belönade program CINEMA 4D och BodyPaint 3D har använts i stor omfattning för att hjälpa till att skapa allt från häpnadsväckande visuella effekter i toppfilmer, TV-shower och kommersiella annonser till filmer för AAA spel liksom även för medicinska illustrationer och tillämpningar inom arkitektur och formgivning. MAXON har kontor i Tyskland, USA, Storbritannien, Frankrike och Japan. MAXONs produkter finns tillgängliga på deras hemsida liksom hos deras världsomspännande distributionsnät. För utbildningsinstitutioner finns speciellt prissatta akademiska utgåvor av programmen. MAXON kommer under 2011 att stå värd för firande världen runt för att markera sin 25 år av påverkan på kreativ yrkesmänniskor inom motion graphics, visuella effekter, arkitekter och andra personer verksamma inom kreativa branscher. Ytterligare information finns på www.maxon.net.
Se även: http://www.trodeya.se/products.asp?catID=1&prodID=116
Konfigurationer